مزوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه: یکی از روش های درمانی امروزه برای پوست استفاده از مزوتراپی می باشد. این روش در کم آبی پوست و چین و چروک های سطحی پوست و همچنین سلولیت و ریزش مو قابل استفاده می باشد.

مزوتراپی یکی از سرفصل های آموزش اسکین کر مانیا آکادمی هست که در اینجا به اختصار با هم بررسی می کنیم

 

مزوتراپی چه می باشد؟


یکی از روش های درمانی که می توان برای پوست انجام داد مزوتراپی می باشد که به صورت تزریقی صورت می گیره، یعنی این روش را به صورتی که از مواد ویژه ای با خاصیت های درمانی به زیر پوست تزریق میشه.
مواد مزوتراپی مثل عصاره های گیاهی و ویتامین ها و همچنین آنزیم ها و همچنین دارو ها و هورمون ها از جمله موادی هستند که در مزوتراپی به صورت موضعی به  داخل پوست تزریق میشه.

 

مزوتراپی چیست

مزوتراپی یا درمان لایه میانی پوست؟

در کل مزوتراپی از دو بخش ( مزو ) در زبان لاتین به معانی ( میانی ) می باشه و ( تراپی ) هم به معانی ( درمان ) می باشد. به همین دلیل وقتی اسم این درمان میاد یعنی لایه میانی پوسترا درمان می کنه.

لایه میانی پوست چه می باشد؟


به طور ساده اگر بخواهیم پوست را تعریف کنیم در کل پوست از سه لایه تشکیل شده که شامل لایه اپی درم ( روپوست ) و درم و همچنین هیپودرم به وجود آمده است.

اپی درم پوست چیست؟


اولین و سطحی ترین لایه پوست که از سلول های شاخی مانند و مرده به وجود آمده است اپی درم می باشد. اپی درم یک لایه حدود یک میلی متر ضخامت دارد و سلول های آن به طور مداوم در حال تقسیم می باشد.

درم پوست چه می باشد؟


به یک لایه میانی پوست که از بافت های پیوندی انعطاف پذیر به وجود آمده است را لایه میانی می گویند.
درم از رشته های پروتئینی کلاژن و الاستین و همچنین هیالورونیک اسید می باشد. این رشته های نام برده که از جنس پروتین هستند باعث سفتی و حفظ رطوبت و همچنین انعطاف پذیری پوست میشه. با افزایش سن، مقدار این رشته های کم میشه و در آخر پوست شل و کرد و همچنین خشک میشه.
فولیکول های مو و غدد چربی و همچنین غدد عرق در این لایه درم قرار گرفته اند.

هیپودرم چه می باشد؟


نام دیگر این لایه بافت زیر پوستی می باشد که عمیق ترین و آخرین ترین لایه ی پوست می باشد که از بافت چربی و پیوندی به وجود آمده است. این لایه در اصل وظیفه داره که درم را به ساختار های زیرین یا عضلات وصل کنه.

 

مزوتراپی و هیپودرم

چگونه لایه درم را پیدا کنیم؟

مزوتراپی یک روش خاصی برای دسترسی به درم و لایه ی میانی پوست می باشد. به صورت عادی اپی درم یا روپوست به صورت کامل روی پوست قرار گرفته میشه و به طور اندکی از آن چیزی عبور می کنه.
به طور معمول در بین عناصر های طبیعی، فقط جیوه که یک فلز بسیار سمی می باشد می تواند از اپی درم عبور کنه در این صورت دارو های موضعی به طور سخت می توانند وارد اپی درم و لایه میانی یا درم شود.

در روش درمانی مزوتراپی برای این که به لایه میانی برسیم باید از سوزن استفاده کنیم. البته به صورت کلی روش های بدون سوزن هم میشه برای مزوتراپی انجام داد که طریقه ی استفاده ی آن ها جداگانه می باشد.
به طور کلی برای مزوتراپی از سوزن های بسیار ریز و کوتاهی استفاده می شود. به طور مثال برای مزوتراپی پوست سر و برای درمان ریزش مو می توانید داروی مانیو کسیدیل را به صورت مستقیم به لایه درم تزریق کنیم. به همین دلیل ماینو کسیدیل در مزوتراپی اثر بهتری نسبت به استفاده موضعی داره.

 

تاریخچه ی مزوتراپی:


مزوتراپی سابقه ی  زیادی در پزشکی های سنتی و مدرن دارد. برای اولین بار از این روش در قرن 12 میلادی و در کشور فرانسه باز می گردد.
در آن سال ها پزشک دربار فرانسه با استفاده از سوزن، سوراخ های بر روی پوست به وجود آوردند و دارو های گیاهی را وارد این سوراخ ها می کردن تا بهتر جذب پوست بشن.

مزوتراپی امروزه توسط پزشک فرانسوی در سال 1952 معرفی شد. دکتر میچل پیستور برای درمان بیماری آسم با تزریق وریدی دارویی به اسم پروکائین را تجویز کرد، ولی بعد از مدتی که دارو را تزریق کرد متوجه شد که مو های برخی از بیماران می ریزد؛ برای همین در سال 1976 روش دیگری به وجود آورد که اسم آن را مزوتراپی گذاشت.

به طور معمول مزوتراپی یکی از روش های درمانی و جوان سازی در جهان مشهور می باشد که به ویژه در اروپا معروف می باشد.
مزو تراپی در کشور های مثل انگلیس و آمریکا به اندازه ی فرانسوی طرفدار ندارد ولی این روش درمان را می شناسند.

فواید مزوتراپی چه می باشد؟


مزوتراپی به طور کلی به هر سه لایه تاثیر دارد. اثر مزوتراپی بر روی روپوست و لایه ی میانی و همچنین بافت های زیرین پوست می تونید ببینید؛ به همین دلیل کاربرد های متنوعی دارد و برای درمان ریزش مو و سلولیت و مواد دیگر موثر می باشد.

به طور کلی مزوتراپی را می توان به دو بخش تقسیم کرد که یکی از فایده های مزوتراپی از مواد تزریق شده به پوست و یکی دیگر از فایده ی خوبی که مزوتراپی بر روی پوست میزاره سوراخ های بسیار ریزی هستند که با وجود سوزن ایجاد میشن.
ریز آسیب های مفید یکی از فایده ی خوبی که مزوتراپی بر روی پوست میزاره اثر ریز آسیب ها می باشد که توسط سوزن های ریز و نازک قابل استفاده می باشد.

 

مزایای و معایب مزوتراپی

 

سوزن تا عمق متوسطی در پوست داخل می رود و آسیب های جزئی به آن وارد میشه که این آسیب ها باعث میشه فرایند ترمیمی پوست فعال شوند. زمانی که فرایند ترمیمی پوست فعال میشه سلول های پوستی سالم شروع به ساخت ترشح کلاژن با فاکتور های رشد و همچنین پروتین های بین بافتی و مواد دیگر می کنه.
رگ های خونی جدید شکل مگیره و سلول های بنیادی به سمت نواحی آسیب دیده حرکت می کند. روش های که توضیح داده شد در جوان سازی پوست .و همچنین در مشکلات ریزش مو کمک می کند.

آب رسانی و تغذیه پوست با روش مزوتراپی:


در روش مزوتراپی موادی به داخل پوست تزریق میشه. محلولی که در این روش تزریق میشه کوکتل می باشد. فرمول کوکتل باعث بسته شدن تعیین پوست می کند. به طور معمول برای ریزش مو، کوکتل مزوتراپی را به صورتی ترکیب می کنند که شامل دارو های ضد ریزش و مواد غذا رسان به فولیکول ها می باشد.
موادی که در کوکتل های مزوتراپی قرار دارند شامل موارد زیر می باشند:

داروها:

1. داروهای مثل بوفلو مدیل که باعث افزایش خون رسانی به ناحیه ی که تحت درمان می باشد.
2. بی حسی موضعی: دارو های مثل لیدو کائین و پرو کائین که باعث بی حسی و ضد التهاب می باشد.
3. دارو هی هورمونی: دارو های مثل فیناستراید یا سیپروترون استات با مهار گیرنده هورمونی
4. کلسی تونین
5. دارو های مغذی که شامل سلیکیون می باشد.
6. ال- کارنیتین، ماده ای تجزیه کننده چربی که برای سلولیت استفاده می شود.

ویتامین ها:


حاوی ویتامین ب 5
بیوتبن
ویتامین ث
ویتامین آ
مواد معدنی و سایر موادی که شامل سدیم پیروات، کلیکولیک اسید، کافئین می باشد.

سایر مزایای مزوتراپی:


1. هزینه ی مناسب مزوتراپی
2. روش بدون جراحی و درد
3. بدون بیهوشی می باشد.
4. دوره های ریکاوری کوتاه و نیاز به مراقبت های خاصی ندارد.
5. عوارض جانبی و خطرات بسیار کمی دارد که در بعضی مواقع ایجاد میشن.

عوارض مزوترابی شامل چه می شود؟


1. واکنش آلرژیک یا حساسیت به دارو های که در مواد تزریق کننده هستن
2. در بعضی مواقع ماده ی لیستین باعث التهاب و ورم موضعی میشه.
3. عفونت های پوستی که این مشکل بیشتر به علت کادر درمانی می باشد که از وسایل استریل استفاده نمی کنن.

4. به وجود آمدن لکه های تیره یا روشن در محل تزریقات
5. ایجاد کبودی و خون مردگی در محل درمان
6. التهاب بافت چربی زیر پوستی

آیا مزوتراپی درد دارد؟ برای رفع آن باید چه کرد؟


مزوتراپی به طور معمول درد ندارد چون سوزن های دستگاه که از آن استفاده میشه بسیار ریز و نازک هستن و هم در محلول ترزیقی از داروهای بی حسی موضعی استفاده می شود.

ولی اگر به هر صورت از سوزن ترس دارید می توامنید از مزوتراپی بدون سوزن استفاده کنید که طریقه ی استفاده ی آن فرق دارد و باید بدانید که روش مزوتراپی بدون سوزن کارایی کم تری دارد و کیفیت آن از مزوتراپی باسوزن پایین تر می باشد.

 

هزینه ی مزوتراپی به چه صورت می باشد؟


هزینه ی مزوتراپی به درمان شما بستگی دارد ولی به طور معمول هزینه ی هر جلسه ی مزوتراپی بین 500 هزار تومان تا 850 هزار تومان می باشد. ولی باید به خاطر داشته باشید که کشاوره های قبل هزینه های جدایی دارند.

مزوتراپی در چند جلسه انجام می شود؟


این سوال هم باز به خود شخص بستگی دارد که پوست شما به چه نوع درمانی نیاز دارد. تعداد جلسه های مزوتراپی به طور معمول بین 8 الی 15 جلسه می باشد که فاصله ی بین جلسه ها متغیر می باشد در بیشتر مواقع بعد از 4 جلسه اول باید با فاصله ی 7 روز صورت بگیرد و جلسه های بعدی با فاصله ی دو هفته ای و ماهیانه صورت می گیرد.

مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی به چه صورت می باشد؟


1. یه روز قبل از انجام مزوتراپی باید سر خود را به خوبی بشورید این روش برای مزوتراپی موی سر می باشد.
2. از داروهای مثل آسپرین و ایبو پروفن چند روز قبل از از درمان مزو تراپی نباید استفاده کنید.
3. حداقل باید تا دو روز از دارو های مراقبت مو و دارو های ضد ریزش  و محوصولاتی مانند حالت دهنده و آرایشی قبل و بعد از آن انجام ندهید.
4. زمانی که مزو تراپی انجام می دهید تا 8 ساعت نباید به هیچ عنوان سر خود را بشویید. بعد از سه روز می توانید دوش بگیرید ولی در هفته ی اول نباید بیش تر از 15 دقیقه در حمام ماند و به هیچ عنوان از آب گرم نباید استفاده کنید.

5. وقتی مزوتراپی انجام می دهید تا دو روز نباید هیچ گونه ورزشی انجام دهید چون ورزش کردن باعث عرق کردن میشه و همین دلیل می تواند محلول مزوتراپی را خارج کند.
6. اگر در هر صورت بر آمدگی های بر روی پوست خود متوجه شدید به این معنا می باشد که به محلول مزوتراپی حساسیت داشته اید که باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.
7. تا دو روز از مصرف کردن دارو های ضد التهابی که شامل آسپرین و ایبوپروفن و ویتامین ای جددا خودداری کنید ولی می توانید از استامنوفن استفاده کنید.

کلام آخر مزوتراپی:
برای انجام مزوتراپی به کلینیک های که دارای مجوز هستن و تمام نکات بهداشتی را رعایت می کنند و مزو تراپی پزشک انجام می دهد بروید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. در صورت هر گونه بیماری و ناراحتی از قبل به دکتر خود بگویید.

امیدواریم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم، لطفا نظرات خود را در دیدگاه سایت با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

مزوتراپی

audio

Be

48
48

25 مورد نظر

  • سلام. من می خواستم مزوتراپی رو یادبگیرم و خودم در این حوزه فعالیت کنم. آیا می شه در دوره های شما به صورت تخصصی مزوتراپی رو یاد بگیریم؟

    • سلام عزیزم
      بله در دوره های ما مزوتراپی بصورت تخصصی هم آموزش داده میشود.

  • وقتتون بخیر. من خودم تهران هستم. برای این موارد آیا شما دوره آموزشی هم دارید؟

    • سلام عزیزم
      بله دوره های تخصصی مزوتراپی صورت هم داریم شما میتونید شرکت کنید.

  • واقعا وب سایت بسیار کاربردی و خوبی دارید. من که خیلی از سایت و مقالات خوبتون تا به حال استفاده کردم.
    خدا قوت و دستتون در نکنه.

    • خواهش میکنم عزیزه دلم
      خوشحالم مقالات براتون مفید بوده
      امیدوارم همیشه بدرخشید.

  • سلام. من چند وقت پیش مزوتراپی انجام دادم و موهام یکم بهتر از قبل شده و ریزش موهام نمیشه گفت کاملا متوقف شده اما خیلی نسبت به قبل بهبود پیدا کرده.
    دیدم توی سایت دوره های آموزش و مطالب خوبی گذاشتید و خواستم ازتون تشکر کنم.

    • سلام عزیزم
      بله مزوتراپی موی سر برای درمان و قطع شدن ریزش مو بسیار تاثیر گذار و مناسب هست
      خیلی خوشحالم که مطالب براتون بسیار مفید و کاربردی بوده
      امیدوارم همیشه سلامت باشید.

  • من علاقه مند شدم که در این دوره شرکت کنم. سی و چهار سالمه و مدرک دیپلم دارم. آیا می تونم در دوره تون شرکت کنم. محدودیت یا پیش نیازی نداره؟

    • سلام عزیزه دلم
      خواهش میکنم ، خیلی خوشحال میشم بتونیم در خدمتتون باشیم
      خیر عزیزم ، اگر هیچ پیش زمینه ای هم نداشته باشید میتونید شرکت کنید و هیچ محدودیتی نداره.

      • خیلی ممنون از پاسخ دهی سریع تون.
        خیلی مشتاق شرکت در دوره هستم و خدا قسمت کنه با دوستم حتما دو نفری شرکت خواهیم کرد.

  • سلام و عرض ادب.
    من خیلی دلم می خواد که در این دوره شما شرکت کنم. آیا بعد از دوره با مدرکی که ارائه میشه میتوان کلینیک اسکین کر یا فشیال راه اندازی کرد؟

    • سلام عزیزه دلم
      امیدوارم بتونیم در خدمتتون باشیم
      و از صفر تا صد ، از آموزش کامل تا راه اندازی کلینیک همراهتان خواهیم بود و تنهاتون نمیذاریم.

  • چقدر خوب و عالی.
    من هم می تونم در دوره تون شرکت کنم.
    من 16 سالم هست و هنوز مدرک دیپلم نگرفتم و شاید هم کلا دیپلمم رو نگیرم. علاقه ای به درس ندارم و خیلی دوست دارم در حوضه آرایشی و زیبایی فعالیت کنم.

    • سلام عزیزه دلم
      بله ، خیلی هم عالی
      با شرکت تو کلاس ها شما کاملا به کار مسلط خواهید شد و در هر زمینه هی که علاقه دارید میتونید مشغول به کار بشید.

  • چقدر خوبه که این دوره ها رو برگذار می کنید. من از طریق دوستم که در دوره شما شرکت کرده بود با شما آشنا شدم و علاقه مند شدم که حتما من هم در دوره شما شرکت کنم.

    • خواهش میکنم عزیزم
      در خدمتتون هستیم.

  • ببخشید برای شرکت در دوره باید چه مدارکی رو بیاریم و اینکه دوره از چه تاریخی تا چه تاریخی هست؟

    • نیاز به مدرک خاصی نداره فقط کارت ملی کافیه
      کلاس ها بصورت مداوم تشکیل خواهد شد
      شما که ثبت نامتون رو انجام بدید تاریخ دقیق به شما اعلام خواهد شد.

  • سلام و درود.
    خیلی خوبه که این دوره های اسکین کر رو آموزش میدید.
    خودم در همین حوزه اسکین کر فعالیت می کنم و مقالاتتون رو خیلی می پسندم.
    دستتون درد نکنه بابت اطلاعات ارزشمندتون.

    • سلام عزیزم
      خواهش میکنم
      خیلی خوشحالم مطالب براتون مفید بوده
      امیدوارم همیشه بدرخشید.

  • چطور میشه توی دوره اسکین کر شرکت کرد و آیا این دوره مقدماتی تا پیشرفته به صورت یکجا هست و همه موارد مربوطه آموزش داده میشه؟

    • سلام عزیزه دلم
      بله کلاس ها بصورت بکجا مقدماتی و پیشرفته هست و به هیچ پیش زمینه ای نیاز ندارید و تمام مطالب بصورت کامل آموزش داده میشود
      برای اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید.

  • دوره هاتون بی نظیرن و شک ندارنم که بی نظیر هستید در این حوزه. خیلی خوشحالم که با شما و سایت خوبتون آشنا شدم و ان شالله حتما توی این دوره شرکت می کنم.

    • مرسی عزیزم از این همه لطف شما
      امیدوارم کلاس ها براتون مفید باشه و ببینمتون.

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با توجه به مشکلات بوجود آمده برای خطوط تلفن اینترنتی، لطفا جهت اطلاع از دوره های آموزشی و یا دریافت نوبت انجام خدمات زیبایی، با شماره 09198020573 تماس بگیرید.

logo