درمان لک صورت

 

درمان لک صورت

لک ها به هر نوع لکه، لک، عیب یا تغییر رنگ پوستی که به دلیل آکنه، سرسفید، سر سیاه یا جوش باقی می ماند، اطلاق می شود. آنها می توانند در هر نقطه از پوست ایجاد شوند، اما بیشتر روی صورت، پشت، سینه، بازوها یا هر قسمتی از بدن که فولیکول های مو یا منافذ باز دارد. لکه های صورت در واقع یک اتفاق رایج در بسیاری از افراد است. برای درمان لک صورت باما همراه باشید:

انواع لک

لکه یک اصطلاح گسترده است و همانطور که می دانیم می تواند انواع مختلفی داشته باشد. به طور کلی، اسکارهای باقی مانده از ضایعات آکنه یکی از رایج ترین انواع لک های صورت است. در دوره آموزش اسکین کر مانیا آکادمی می تونید اطلاعات کاملی رو در مورد لک صورت و  انواع آن بدست بیاورید. برخی دیگر از انواع لکه های ظاهر شده روی پوست عبارتند از:
⦁ علائم آکنه – اسکار در نتیجه آسیب ایجاد شده به لایه درم پوست ایجاد می شود. هر چیزی که باعث باز شدن پوست شود مانند جوش یا زخم می تواند منجر به زخم شود.
⦁ جوش سرسیاه – جوش سرسیاه یک کومدون باز است که زمانی ایجاد می شود که پلاگین (از سبوم و سلول های مرده پوست تشکیل شده است) منافذ را بزرگ و باز می کند.
⦁ سرسفید – جوش‌های سرسفید بر خلاف جوش‌های سرسیاه، کومدون‌های بسته هستند زیرا با پوست پوشانده شده‌اند. آنها معمولا قرمز و حساس به نظر می رسند و نوک آنها پر از چرک است.
⦁ پاپول ها – پاپول ها برآمدگی های کوچک تا متوسط ​​روی پوست هستند که گنبدی شکل هستند. پاپول ها می توانند قهوه ای، بنفش، صورتی یا قرمز باشند و می توانند به صورت راش پاپولار جمع شوند.
⦁ پوسچول های آکنه – جوش ها ضایعاتی هستند که به دلیل تجمع چرک پایه سفید یا زرد دارند. آنها زمانی تشکیل می شوند که روغن، باکتری و کثیفی در منافذ پوست گیر کرده و سلول های خونی را برای مبارزه با عفونت جذب می کنند.
⦁ آکنه ندولار – ندول ها برآمدگی های بزرگ و دردناکی هستند که تا عمق پوست گسترش می یابند. ندول ها جامد و بزرگتر از پاپول ها هستند. آنها اغلب بر روی پوست زخم باقی می گذارند. برخی از نمونه‌های ندول عبارتند از تگ‌های پوستی و زگیل.
⦁ کیست های چربی – کیست ها ساختارهای کیسه مانندی هستند که از روغن، باکتری، گلبول های سفید و گلبول های قرمز تشکیل شده اند. ممکن است ماه ها طول بکشد و نیاز به درمان پیشرفته برای درمان لک صورت داشته باشند. انواع مختلف کیست ها عبارتند از: کیست های اپیدرموئید، کیست های گانگلیونی و کیست های چربی.
⦁ لک‌های رنگدانه‌دار – هیپرپیگمانتاسیون وضعیتی است که با ظاهر شدن لکه‌های تیره یا رنگ ناهموار پوست به دلیل تولید بیش از حد ملانین مشخص می‌شود.
⦁ لکه های پیری یا لکه های کبدی – لکه های پیری معمولاً لکه های کوچک و تیره ای هستند که می توانند در هر جایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند ظاهر شوند. آنها یک نوع شایع از هایپرپیگمانتاسیون هستند و معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهند، اما می توانند در گروه های سنی جوان تر نیز رخ دهند.
⦁ لکه های ملاسما – ملاسما یک اتفاق رایج در دوران بارداری است. رنگ آنها قهوه ای به نظر می رسد و به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد.

راه درمان لک صورت

گزینه های حذف و راه حل ها می توانند به ما کمک کنند تا به درمان لک صورت پرداخته و به صورت بدون لک دست پیدا کنیم. برای یافتن گزینه درمانی مناسب برای شما مهم است که به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

داروهای موضعی

متخصص پوست داروهای موضعی را به عنوان اولین خط درمان برای لک های رایج صورت تجویز می کند. در صورت بروز لک های خفیف تا متوسط، معمولاً کرم ها یا لوسیون های موضعی حاوی ویتامین A تجویز می شود. برخی از نمونه ها عبارتند از ترتینوئین، تازاروتن و آداپالن.
متخصصان پوست همچنین استفاده از کرم های حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک را برای درمان لک صورت پیشنهاد می کنند. محصولات مختلف حاوی اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده موثره به راحتی در بازار موجود است و می توان هر روز از آنها برای جلوگیری از لک استفاده کرد. کرم‌ها و ژل‌های موضعی با کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های موجود در منافذ عمل می‌کنند و به محو شدن لکه کمک می‌کنند.

داروهای خوراکی

برای افرادی که از لک های شدید رنج می برند، متخصصان پوست ممکن است برای درمان لک صورت داروهایی را که باید به صورت خوراکی همراه با داروهای موضعی مصرف شوند، تجویز کنند. آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا برای درمان لک صورت تجویز می شوند و نتایج را می توان در عرض 6 هفته مشاهده کرد. تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک محبوب است که توسط متخصصان پوست در هند تجویز می شود، اما مدت زمان دوره از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
همچنین ممکن است پزشک برای درمان انواع خاصی از لک ها، قرص های ضد بارداری تجویز کند. جدای از آن، برخی از آنتی بیوتیک های موضعی بدون نسخه، گزینه ای ارزان برای درمان لک هستند. کرم های حاوی رزورسینول، آزلائیک اسید و رتین-A برای رفع لک بسیار توصیه می شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی گزینه های پیشرفته درمان لک صورت و پوست هستند که برای برداشتن لایه بیرونی پوست استفاده می شوند. لایه برداری با قدرت های مختلف مواد شیمیایی یعنی سبک، متوسط ​​و عمیق بر اساس شدت لک انتخاب می شود. برخی از لایه بردارهای شیمیایی محبوبی که برای از بین بردن لکه ها استفاده می شوند عبارتند از: لایه برداری اسید سالیسیلیک، لایه برداری TCA، لایه برداری اسید پیروویک، لایه برداری جسنر، لایه برداری اسید لاکتیک، لایه برداری گلیکولیک و غیره.
رایج ترین داروهای تجویزی موضعی برای آکنه و درمان لک صورت عبارتند از:
رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید. داروهایی که حاوی رتینوئیک اسید یا ترتینوئین هستند اغلب برای آکنه متوسط ​​مفید هستند. اینها به صورت کرم، ژل و لوسیون عرضه می شوند. به عنوان مثال می توان به ترتینوئین، آداپالن و تازاروتن اشاره کرد. این دارو را در شب استفاده می‌کنید، از سه بار در هفته شروع کنید، سپس هر روز که پوستتان به آن عادت کرده است. از مسدود شدن فولیکول های مو جلوگیری می کند. ترتینوئین را همزمان با بنزوئیل پراکسید برای درمان لک صورت استفاده نکنید.رتینوئیدهای موضعی حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش می دهند. آنها همچنین می توانند باعث خشکی پوست و قرمزی، به خصوص در افرادی با پوست رنگی شوند. آداپالن ممکن است به بهترین شکل تحمل شود.

آنتی بیوتیک ها. اینها با از بین بردن باکتری های اضافی پوست و کاهش قرمزی و التهاب عمل می کنند. برای چند ماه اول درمان، ممکن است از رتینوئید و آنتی بیوتیک استفاده کنید، با آنتی بیوتیک در صبح و رتینوئید در عصر. آنتی بیوتیک ها اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می شوند تا احتمال ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی را کاهش دهند. به عنوان مثال می توان به کلیندامایسین با بنزوئیل پراکسید و اریترومایسین با بنزوئیل پراکسید اشاره کرد. آنتی بیوتیک های موضعی به تنهایی توصیه نمی شوند.

اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک. آزلائیک اسید یک اسید طبیعی است که توسط مخمر تولید می شود. خاصیت ضد باکتریایی دارد. به نظر می رسد کرم یا ژل آزلائیک اسید 20 درصد به اندازه بسیاری از درمان های معمولی آکنه در صورت استفاده دو بار در روز موثر باشد. اسید آزلائیک تجویزی یک گزینه در دوران بارداری و در دوران شیردهی است. همچنین می توان از آن برای مدیریت تغییر رنگی که در برخی از انواع آکنه رخ می دهد جهت درمان لک صورت استفاده کرد. عوارض جانبی شامل قرمزی پوست و تحریک جزئی پوست است.

اسید سالیسیلیک ممکن است به جلوگیری از مسدود شدن فولیکول های مو کمک کند و به عنوان محصولات شستشو و ترک در دسترس است. مطالعات نشان دهنده اثربخشی آن محدود است. عوارض جانبی شامل تغییر رنگ پوست و تحریک جزئی پوست است.

داپسون. ژل داپسون (آکزون) 5 درصد دو بار در روز برای آکنه های التهابی به ویژه در زنان مبتلا به آکنه و درمان لک صورت توصیه می شود. عوارض جانبی شامل قرمزی و خشکی است.
شواهدی در حمایت از استفاده از روی، گوگرد، نیکوتین آمید، رزورسینول، سولفاستامید سدیم یا کلرید آلومینیوم در درمان های موضعی آکنه وجود ندارد.

داروهای خوراکی

آنتی بیوتیک ها. برای آکنه های متوسط ​​تا شدید، ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی برای کاهش باکتری ها نیاز داشته باشید. معمولا اولین انتخاب برای درمان آکنه و درمان لک صورت تتراسایکلین (مینوسیکلین، داکسی سایکلین) یا ماکرولید (اریترومایسین، آزیترومایسین) است. ماکرولید ممکن است برای درمان لک صورت در افرادی که نمی توانند تتراسایکلین مصرف کنند، از جمله زنان باردار و کودکان زیر 8 سال، گزینه ای باشد.
آنتی بیوتیک های خوراکی باید در کوتاه ترین زمان ممکن برای جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده شوند. و آنها باید با داروهای دیگر مانند بنزوئیل پراکسید ترکیب شوند تا خطر ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی کاهش یابد.
عوارض جانبی شدید ناشی از استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان آکنه غیر معمول است. این داروها حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش می دهند.

داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی. چهار قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی توسط FDA برای درمان آکنه در زنانی که مایل به استفاده از آنها برای پیشگیری از بارداری نیز هستند تأیید شده است. آنها محصولاتی هستند که پروژسترون و استروژن را ترکیب می کنند. ممکن است تا چند ماه دیگر مزایای این درمان را نبینید، بنابراین استفاده از سایر داروهای آکنه همراه با آن در چند هفته اول ممکن است کمک کند.
عوارض جانبی رایج داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی عبارتند از افزایش وزن، حساس شدن سینه ها و حالت تهوع. این داروها همچنین با افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی، سرطان سینه و سرطان دهانه رحم مرتبط هستند.
عوامل ضد آندروژن اگر آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مفید نباشند، ممکن است داروی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای زنان و دختران نوجوان در نظر گرفته شود. این دارو با مسدود کردن اثر هورمون های آندروژن بر غدد تولید کننده چربی عمل می کند. عوارض جانبی احتمالی شامل حساسیت سینه و پریودهای دردناک است.
ایزوترتینوئین ایزوترتینوئین از مشتقات ویتامین A است. ممکن است برای افرادی که آکنه متوسط ​​یا شدید آنها به درمان های دیگر برای درمان لک صورت پاسخ نداده است، تجویز شود.
عوارض جانبی بالقوه ایزوترتینوئین خوراکی شامل بیماری التهابی روده، افسردگی و نقایص شدید مادرزادی است. همه افرادی که ایزوترتینوئین دریافت می کنند باید در برنامه مدیریت ریسک مورد تایید FDA شرکت کنند. و آنها باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنند تا عوارض جانبی را تحت نظر داشته باشند.

درمان لک صورت به روشهای دیگر

برای برخی افراد، درمان‌های زیر برای درمان لک صورت ممکن است به تنهایی یا همراه با داروها مفید باشد.
⦁ نور درمانی انواع درمان های مبتنی بر نور با موفقیت آزمایش شده اند. اکثر آنها نیاز به بازدیدهای متعدد از مطب پزشک دارند. مطالعات بیشتری برای تعیین روش ایده آل برای درمان لک صورت، منبع نور و دوز مورد نیاز است.
⦁ لایه برداری شیمیایی. این روش از کاربردهای مکرر یک محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک برای درمان لک صورت استفاده می کند. این درمان برای آکنه خفیف است. ممکن است ظاهر پوست را بهبود بخشد، اگرچه این تغییر طولانی مدت نیست و معمولاً نیاز به تکرار درمان برای درمان لک صورت دارد.
⦁ زهکشی و استخراج. پزشک شما ممکن است از ابزارهای ویژه ای برای برداشتن ملایم جوش های سرسفید و سر سیاه (کومدو) یا کیست هایی که با داروهای موضعی از بین نرفتند استفاده کند. این تکنیک به طور موقت ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد، اما ممکن است باعث ایجاد اسکار نیز شود.
⦁ تزریق استروئید ضایعات ندولار و کیستیک را می توان با تزریق یک داروی استروئیدی به آنها درمان کرد. این درمان منجر به بهبود سریع و کاهش درد شده است. عوارض جانبی ممکن است شامل نازک شدن پوست و تغییر رنگ در ناحیه تحت درمان لک صورت باشد.
شیوه درمان های خانگی
می‌توانید با محصولات بدون نسخه، مراقبت‌های اولیه از پوست و سایر تکنیک‌های خودمراقبتی از آکنه یا متوسط ​​جلوگیری یا کنترل کنید:
⦁ نواحی مشکل را با یک پاک کننده ملایم بشویید. دو بار در روز، از دستان خود برای شستشوی صورت خود با صابون ملایم یا یک پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است، هر روز شامپو بزنید. و اگر پوست آسیب دیده را اصلاح می کنید، ملایم باشید.
⦁ از برخی محصولات مانند اسکراب صورت، قابض و ماسک برای درمان لک صورت اجتناب کنید. آنها تمایل به تحریک پوست دارند که می تواند آکنه را بدتر کند و برای درمان لک صورت مناسب نیستند. شستشوی زیاد و شستشوی زیاد نیز می تواند پوست را تحریک کند.
⦁ برای خشک کردن چربی اضافی و ترویج لایه برداری از محصولات آکنه بدون نسخه استفاده کنید. به دنبال محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به عنوان ماده فعال باشید. همچنین ممکن است محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا آلفا هیدروکسی اسید را امتحان کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا از یک محصول استفاده کنید تا هر گونه بهبودی را مشاهده کنید.

⦁ کرم ها نسبت به ژل ها یا پمادها کمتر تحریک کننده هستند. داروهای آکنه بدون نسخه که برای درمان لک ورت استفاده می شود ممکن است عوارض جانبی اولیه ایجاد کنند – مانند قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن – که اغلب پس از ماه اول استفاده بهبود می یابند.
⦁ از عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. لوازم آرایشی روغنی یا چرب، کرم های ضد آفتاب، محصولات آرایش مو یا کانسیلرهای آکنه می توانند آکنه را بدتر کنند و برای درمان لک صورت مناسب نیستند. در عوض، از محصولاتی استفاده کنید که دارای برچسب مبتنی بر آب یا غیر کومدوژنیک هستند، به این معنی که احتمال ایجاد آکنه در آنها کمتر است.
⦁ از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. برای برخی افراد، نور خورشید تغییر رنگی را بدتر می کند که گاهی پس از از بین رفتن آکنه باقی می ماند. و برخی از داروهای آکنه شما را مستعد آفتاب سوختگی می کنند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا داروهای شما یکی از این موارد است یا خیر. اگر چنین است، تا حد امکان از نور خورشید دوری کنید. به طور مرتب از مرطوب کننده های غیر روغنی (غیر کومدوژنیک) که حاوی ضد آفتاب است استفاده کنید.
⦁ از اصطکاک یا فشار روی پوست خود اجتناب کنید. از پوست مستعد آکنه خود در برابر تماس با وسایلی مانند تلفن، کلاه ایمنی، یقه یا بند تنگ و کوله پشتی محافظت کنید.
⦁ از دست زدن یا برداشتن مناطق مستعد آکنه خودداری کنید. انجام این کار می تواند باعث آکنه بیشتر شود یا منجر به عفونت یا زخم شود.
⦁ بعد از فعالیت های شدید دوش بگیرید. چربی و عرق روی پوست شما می تواند منجر به جوش شود.

اگر اطلاعات بیشتری در مورد مراقبت از پوست و اسکین کر می خواید در دوره آموزش اسکین کر می تونید اطلاعات بیشتری در این مورد بدست بیارید.

درمان لک صورت

48
48
48

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با توجه به مشکلات بوجود آمده برای خطوط تلفن اینترنتی، لطفا جهت اطلاع از دوره های آموزشی و یا دریافت نوبت انجام خدمات زیبایی، با شماره 09198020573 تماس بگیرید.

logo